Chipset
Każda karta graficzna w swojej budowie zawiera chipset. Zbudowany jest z grupy ściśle połączonych ze sobą specjalistycznych układów scalonych. Ma on swoje odzwierciedlenie w nazwie produktu. Przykładem takiej nazwy jest produkt firmy Nvidia- Geforce 1050 Ti. Od zwykłej 1050 różni się większym taktowaniem oraz ilością jednostek cieniujących. Mimo wyższej ceny wydajność diametralnie ulega zmianie, więc warto dołożyć lepszego chipsetu.
Rodzaj złącza
Rodzaj złącza w kartach graficznych określa sposób podłączenia karty do płyty głównej komputera. Najpopularniejsze to PCIe (PCI Express) x16, który zapewnia szybki transfer danych między kartą a płytą główną. Inne rodzaje to PCIe x8, x4 i x1, różniące się przepustowością i kompatybilnością.
Częstotliwość rdzenia
Częstotliwość rdzenia karty graficznej to jeden z parametrów wyrażany w herzach. Określa on moc obliczeniową, czyli liczbę cykli wykonywanych w jednej sekundzie. Wyższa wartość tego parametru to większa wydajność karty graficznej. Ma to szczególne znaczenie jeśli używam wysoko zaawansowanych graficznie programów, np. często gramy w gry. Dzięki wysokiej częstotliwości gra będzie odtwarzana w sposób ciągły, bez zakłóceń spowodowanych słabą kartą graficzną.
Maksymalna obsługiwana rozdzielczość
Maksymalna obsługiwana rozdzielczość - parametr określający największą możliwą liczbę pikseli obrazu, jaką dana karta graficzna jest w stanie wygenerować. Zazwyczaj tę właściwość określa się przez ilość pikseli wyświetlaną w poziomie i w pionie np. 1920x1080. Maksymalna wyświetlana rozdzielczość zależy od mocy obliczeniowej karty graficznej oraz rozdzielczości wyświetlacza.
Wielkość pamięci RAM
Wielkość pamięci RAM to parametr karty graficznej, podawany w gigabajtach, który mówi o tym, ile pamięci operacyjnej posiada dana karta graficzna. Na rynku są dostępne karty z pojemnością pamięci RAM do 24GB. Od wielkości pamięci RAM zależ płynność pracy. To, czy cała pamięć danej karty będzie wykorzystywana zależy od całego systemu. Jeśli nie ma on wystarczającej mocy, wtedy zapas pamięci karty nie wpłynie na jego lepszą wydajność.
Rodzaj pamięci RAM
Rodzaj pamięci RAM w kartach graficznych to GDDR (Graphics Double Data Rate). Jest to specjalnie zaprojektowana pamięć, która umożliwia szybki dostęp do danych potrzebnych do renderowania grafiki w grach i aplikacjach graficznych. W zależności od modelu karty, można spotkać się z różnymi wersjami GDDR, takimi jak GDDR5, GDDR6, które oferują różną przepustowość i wydajność.
Częstotliwość pamięci RAM
Częstotliwość pamięci RAM to jeden z parametrów karty graficznej, który podawany jest w herzach. Określa on liczbę operacji przeprowadzanych w jednej sekundzie przez pamięć podręczną karty graficznej. Parametr ten ma bezpośredni wpływ na wydajność działania karty graficznej, wraz z częstotliwością wzrasta wydajność. Z kolei większa wydajność to lepsza płynność i jakość grafiki. Ma to szczególne znaczenie w przypadku gier komputerowych, zwłaszcza tych najbardziej zaawansowanych graficznie.
Szyna danych
Szyna danych - nazywana bywa także szyną bądź magistralą pamięci. W karcie graficznej dzięki szynie danych możliwa jest komunikacja pomiędzy pamięciami RAM (pamięciami o dostępie swobodnym) a układem graficznym, czyli GPU. Komunikacja w tym konkretnym przypadku odbywa się równolegle. Szyna danych jest zatem zespołem połączeń, które przenoszą sygnał. Kiedy opisujemy wydajność takiej szyny, mówimy o jej szerokości, a więc o ilości równoległych połączeń szyny.
Typ chłodzenia
Wraz z rozwojem technologii wyświetlania obrazu, wzrósł również pobór mocy w kartach grafiki, a co za tym idzie narodził się problem skutecznego odprowadzania nadmiaru ciepła z elementów elektronicznych. Najczęściej spotykanymi typami chłodzenia kart graficznych są systemy pasywne i aktywne, różniące się znacząco wydajnością, poziomem głośności i kultury pracy. Ich dobór ma istotne znaczenie dla osiągów karty i dla komfortu pracy.
Maksymalny pobór mocy
Maksymalny pobór mocy w kartach graficznych określa maksymalną ilość energii elektrycznej, jaką karta może zużywać podczas intensywnego obciążenia, np. podczas grania w gry lub pracy w aplikacjach graficznych. Wartość ta jest istotna dla wyboru zasilacza oraz oceny ogólnej wydajności i kompatybilności karty z komputerem.
Wysokość
Wysokość w kartach graficznych odnosi się do fizycznego wymiaru karty, mierzonego wzdłuż osi pionowej. Ważne dla doboru obudowy, ponieważ karty o większej wysokości mogą być ograniczone w montażu w obudowach o mniejszych rozmiarach.
Szerokość
Szerokość w kartach graficznych odnosi się do fizycznego wymiaru karty, mierzonego wzdłuż osi poziomej. Ważna dla doboru obudowy i kompatybilności z płytą główną, ponieważ karty o większej szerokości mogą wymagać większej przestrzeni w obudowie oraz złącza PCIe o odpowiedniej szerokości.
Głębokość
Głębokość w kartach graficznych odnosi się do fizycznego wymiaru karty, mierzonego wzdłuż osi od frontu do tyłu. Ważne dla doboru obudowy, ponieważ karty o większej głębokości mogą zajmować więcej miejsca wewnątrz obudowy i wymagać odpowiedniej przestrzeni dla montażu oraz odpowiednich złączy w płycie głównej.
Producent chipsetu
Wśród obecnych na rynku kart dominują obecnie te z chipsetami dwóch najpopularniejszych ich producentów: NVIDIA i AMD. W ofercie obu firm znajdują się chipsety dla kart przeznaczonych do pracy biurowej, gamingu oraz do zastosowań profesjonalnych na przykład dla producentów graficznych. Wybór chipsetu może być dość skomplikowany ze względu na specyficzne nazewnictwo poszczególnych generacji - charakterystyczne dla każdego z ich producentów.
Wyjścia
VGA to najstarszy, całkowicie analogowy rodzaj wyjścia. W zasadzie stosuje się go tylko po to, by zachować wsteczną kompatybilność ze starszymi monitorami. DVI to cyfrowe wyjście video, może (nie każda wersja) wysyłać jednocześnie sygnał analogowy. Obecnie najbardziej popularne są wyjścia cyfrowe - HDMI i DisplayPort. Oba mogą występować także w wersji mini i umożliwiają przysyłanie sygnału video w wysokiej rozdzielczości i dźwięku wielokanałowego.
Obsługiwane standardy
Obsługiwane standardy w kartach graficznych to protokoły i technologie komunikacyjne, np. DirectX, OpenGL, Vulkan, które określają sposób, w jaki karta renderuje grafikę. Te standardy wpływają na kompatybilność z oprogramowaniem i gry, a także na jakość i wydajność wyświetlanego obrazu.
Obsługa VR
Obsługa vR (virtual reality) w kartach graficznych oznacza zdolność do obsługi technologii wirtualnej rzeczywistości. Karty z obsługą VR są zoptymalizowane pod kątem płynnego renderowania wysokiej jakości obrazu w goglach VR, co zapewnia immersyjne doświadczenia w grach i aplikacjach VR.
Technologia współbieżności
Technologie Crossfire i SLI umożliwiają połączenie dwóch lub więcej kart graficznych w celu zwiększenia wydajności w grach i aplikacjach. Dzięki nim, karty pracują wspólnie, dzieląc obciążenie graficzne i poprawiając płynność oraz jakość obrazu, zwłaszcza przy wysokich ustawieniach graficznych.
Seria
Seria w kartach graficznych to określenie grupy modeli wydanych przez danego producenta, np. NVIDIA GeForce RTX 30 lub AMD Radeon RX 6000. Każda seria może zawierać różne modele karty graficznej, z różnymi poziomami wydajności i cenami, aby sprostać różnym potrzebom użytkowników oraz segmentom rynku.