Skrzynia automatyczna - specyfika, wady i zalety
Konstrukcja automatycznej skrzyni biegów jest o wiele bardziej skomplikowana niż w przypadku tradycyjnej skrzyni manualnej. Składa się ona z bardzo dużej ilości mechanizmów hydraulicznych i elektronicznych. Bardziej precyzyjna i skomplikowana konstrukcja skrzyni opartej o automatyczną pracę, skutkuje znacznie wyższą ceną. To właśnie jest głównym powodem, dla którego skrzynia automatyczna wciąż przegrywa z ręczną. Już sama nazwa tego rodzaju skrzyni biegów podpowiada, że mechanizm w sposób automatyczny wykona pracę zmiany obrotów za kierowcę. To duże udogodnienie w porównaniu z procesem obsługi skrzyni manualnej, które docenimy przede wszystkim poruszając się samochodem po mieście, w gęstych korkach.
Automat nie wymaga obsługi sprzęgła, ani zmiany biegów przez ruszanie drążkiem. Dzięki temu rozwiązaniu, noga odpoczywa, nie boli od ciągłego wciskania pedału sprzęgła, a do prowadzenia auta w większości wystarcza jedna ręka. Skrzynia automatyczna to bardzo duża swoboda prowadzenia, wygoda i komfort jazdy. Skrzynia automatyczna może być ustawiona na trzy programy jazdy: sportowy, ekonomiczny lub zimowy. W zależności od wyboru rodzaju jazdy, automat będzie dostosowywał obroty silnika według potrzeby.
Istnieje jeszcze możliwość wyboru kompromisu między manualem, a automatem. To tzw. skrzynia półautomatyczna, która w przeciwieństwie do automatu wymaga zmiany ustawienia drążka biegów, jednak bez konieczności wciskania pedału sprzęgła. Proces wysprzęglenia, czyli odcięcia silnika od biegów podczas zmiany momentu obrotowego odbywa się samoczynnie. Skrzynia automatyczna w przeciwieństwie do manualnej jest mniej wytrzymała, bardziej podatna na uszkodzenia i wymaga częstego serwisu, średnio co 60-90 tys. przejechanych kilometrów.