Koła dwumasowe i zamachowe VW MULTIVAN VI (SGF, SGM, SGN)(2015.04 - .) - 2.0 TDI 4motion(204 KM / 150 KW)

(1)
  • Filtruj
  • Kategorie
  • Sortuj

Artykuły eksperckie

Przeniesienie momentu obrotowego.
Silnik samochodowy poprzez spalanie paliwa wytwarza ogromną ilość energii, która wprawia w ruch tłoki. Te z kolei, swój ruch posuwisto-zwrotny przeradzają w ruch obrotowy za sprawą wału korbowego. Jest to podstawowa forma pracy samochodu, jednak żeby wprowadzić pojazd w ruch należy w jakiś sposób przenieść ów ruch obrotowy na koła pojazdu. Aby było to możliwe, inżynierowie skonstruowali koła dwumasowe i zamachowe, których zadaniem jest przenoszenie momentu obrotowego na inne podzespoły pojazdu, które mają ostatecznie za zadanie wprawić w ruch koła pojazdu, a tym samym umożliwić jego przemieszczanie się, a więc podstawową funkcję. Przeniesienie napędu z silnika na koła to proces dość złożony i bierze w nim udział wiele podzespołów pojazdu. Są to wcześniej wspomniane koła dwumasowe i zamachowe, skrzynia biegów i półosie napędowe, lub wał napędowy zależnie od tego, czy auto posiada napęd na przednie, czy tylne koła. Jedynie w napędzie na cztery koła, półosie i wał napędowy występują w pojeździe jednocześnie i współpracują ze sobą.
Czym dokładnie są koła dwumasowe i zamachowe.
Koła dwumasowe to element układu sprzęgła samochodowego, które to w gruncie rzeczy jest zabezpieczeniem w pojeździe. Jak sama nazwa wskazuje, sprzęgło prowadzi do sprzęgania i rozprzęgania koła dwumasowego z kołem zamachowym. Inaczej mówiąc ruch obrotowy wytworzony jeszcze w silniku, przenosi się dalej na koło zamachowe i następnie przez koło dwumasowe trafia do skrzyni biegów. Jego rozłączenie umożliwia zmianę biegu, a ponowne przyłączenie prowadzi do dalszego przenoszenia pracy silnika na skrzynie biegów. Jeżeli pedał sprzęgła jest wciśnięty, koło dwumasowe, a dokładniej tarcza sprzęgła nie jest sprzęgnięta z kołem zamachowym.
Samochody posiadają wiele podzespołów i układów, które współpracując ze sobą wprawiają pojazd w ruch. Bez tej współpracy nie byłoby możliwe to, co obecnie, a więc efektywne przemieszczanie się, transport dóbr, turystyka, globalny rynek. Pozornie skomplikowane idee, tworzą dzisiejszą rzeczywistość, w rezultacie okazując się całkiem prostymi rozwiązaniami, które często są niedostrzegane.