Głowice cylindrów BMW 2 kabriolet (F23)(2014.03 - .) - 220 i(184 KM / 135 KW)

(5)
  • Filtruj
  • Kategorie
  • Sortuj

Artykuły eksperckie

Czym są głowice cylindrów?

Głowice cylindrów czyli elementy stosowane w silnikach spalinowych przede wszystkim w celu szczelnego zamknięcia przestrzeni komory spalania. W tym przypadku konieczne jest zastosowanie specjalnych uszczelek pomiędzy przestrzenią cylindra a głowicą, ponieważ nawet w przypadku perfekcyjnie spasowanej przylgni głowicy do cylindra nie uzyska się stu procentowej szczelności układu. Związane jest to z odkształcaniem się materiałów pod wpływem temperatury oraz dokręcenia śrub głowicy.

Jakie zadania spełniają głowice cylindrów?

Oprócz wcześniej wspomnianej funkcji zamknięcia przestrzeni roboczej cylindrów, głowica spełnia szereg innych funkcji. Jest to między innymi odbiór powstałego ciepła z bloku silnika poprzez uszczelkę i finalnie samą głowicę. Ponadto w praktycznie wszystkich silnikach czterosuwowych głowice posiadają otwory zaworowe, które doprowadzają powietrze do komory spalania oraz otwory zaworów wydechowych, które stanowią ujście spalin z silnika. Równie istotnym faktem jest to, że głowice cylindrów posiadają szereg specjalnych otworów oraz kanalików, których zadaniem jest przetransportowanie do góry krążącego w układzie oleju. Zastosowanie takiego rozwiązania wynika z konieczności smarowania wałka rozrządu, który będąc w ruchu wymaga ciągłego dostarczania odpowiedniego filmu smarnego w celu ochrony przed zatarciem. Dodatkowo oprócz kanalików stanowiących magistrale dla oleju, występują też otwory stanowiące wejście dla płynu chłodniczego, który opływając głowicę poprzez wspomniane kanaliki obniża temperaturę głowicy. Dodatkowo w głowicy znajdują się nagwintowane otwory przeznaczone do montażu świec żarowych w przypadku silnika diesla oraz świec zapłonowych, gdy głowica zamykać będzie blok silnika benzynowego.

Materiały oraz produkcja

Głowice otrzymywane są poprzez odlewanie stopów takich jak aluminium lub żeliwo. Ze względu na specyfikę pracy oraz obciążenia działające na głowicę, powinna być ona wykonana z ogromną precyzją oraz dokładnością. Wszelkie wady powstałe podczas odlewu mogą mieć wpływ na przedwczesne osłabienie materiału z którego wykonana została głowica, a w konsekwencji do jej pęknięcia lub uszkodzenia.

Obsługa

Zasadniczo obsługa głowicy polega na okresowej wymianie uszczelki oddzielającej ją od cylindra oraz przestrzeganiu kilku zasad np. dokręcania śrub mocujących głowicę w odpowiedniej kolejności i wyłącznie przy zastosowaniu klucza dynamometrycznego oraz dolewania płynu chłodniczego tylko przy wystudzonym silniku.