Czujniki abs - najtańsze oferty

(3377)
  • Filtruj
  • Kategorie
  • Sortuj

Artykuły eksperckie

ABS, czyli układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, to dziś standardowy element wyposażenia każdego niemal pojazdu. Aby system działał, niezbędnych jest kilka elementów, a przede wszystkim czujniki prędkości obrotowej kół jezdnych, skrótowo znane jako czujniki ABS.

Czujniki ABS. Co trzeba o nich wiedzieć?

Od początku gdy systemy ABS zaczęły trafiać do samochodów, czujniki miały podstawowe zadanie: zbierać i dostarczać informację o prędkości obrotowej kół do systemu. To właśnie pozwala ABS-owi zadziałać, gdy tylko prędkość obrotowa kół spadnie poniżej założonej wartości. Współczesne czujniki prędkości obrotowej dostarczają jednak i innych informacji. Na przykład takich, które mogą służyć do obsługi przekładni biegów, systemów kontroli podwozia czy nawet do nawigacji satelitarnej.
Podobnie jak większość elementów samochodowych, tak i czujniki się nieraz psują czy ulegają awariom. Najczęściej dzieje się to zimą - czujnik może się zepsuć, gdy zabrudzi się wszechobecną wtedy na drogach solą. Przyczyną kłopotów z czujnikami może być także zbyt niskie ciśnienie w oponach lub niedziałający poprawnie akumulator. W razie problemów z czujnikami, powinniśmy zobaczyć świecącą się ikonkę systemu ABS na pulpicie, ewentualnie kontrolkę "check engine". Warto oczywiście jak najszybciej zareagować, ale na szczęście wymiana czujników nie jest bardzo drogą i skomplikowaną operacją w większości modeli aut.

Czujniki ABS i ich rodzaje

Czujniki dzieli się na dwa rodzaje - pasywne oraz aktywne. Te pierwsze przeznaczone są dla pierścieni zębatych. Są zazwyczaj dużo większe, ale i mniej precyzyjne. Włączają się po prostu wtedy, gdy koło zacznie się poruszać z założoną prędkością. To dość prosta więc konstrukcja i jest coraz rzadziej stosowana we współczesnych pojazdach. Nie znaczy to jednak, że nie ma swoich zalet. Czujniki tego typu są wytrzymałe i stosunkowo rzadko dotykają je awarie.
Zdecydowanie częściej w nowoczesnych autach spotykane są natomiast czujniki aktywne, które z założenia są przeznaczone dla kół zębatych oraz dla kół z pierścieniem magnetycznym. Współpracują one z pierścieniem i odbierają sygnał, który potem trafia do specjalnego sterownika. Czujniki aktywne są dzięki temu czulsze, działają szybciej i precyzyjniej. Są przy tym mniejsze, lżejsze i odporniejsze na brud i temperaturę.